واکاوی سوژۀ زن در فضای گفتمانیِ سینمای ایران (تحلیل گفتمان موردی فیلم‏های لیلا، دو زن و جدایی نادر از سیمین)

نویسندگان

احمد بخارائی

فردین علیخواه

امین نباتی شاغل

چکیده

یکی از موضوعاتی که در کانون توجه رسانه‏ها قرار دارد، موضوع جنسیت و زنان است. هدف این مقاله واکاوی سوژة زن در فضای گفتمانی سینمای ایران است. در پژوهش ما، عرصة سینما و نشانه‏های تصویری انتخاب شده‏ است تا با تأملی گفتمانی بر رابطة سینما و واقعیت، از خلال فیلم‏های سینمایی، نحوة مواجهة زنان با جهانی را که در آن زیست می‏کنند بشناسیم. در این مقاله، بر پایة نظریات لاکلا و موفه در مورد جامعه، سیاست، سوژگی و قدرت و بر اساس روش تحلیل گفتمان به تحلیل گفتمانِ نشانه‏شناختیِ سه فیلم مورد نظر، یعنی لیلا (1375)، دو زن (1377) و جدایی نادر از سیمین (1389)، پرداخته شده‏ است. در این تحلیل، مشخص شد روابط زنان در بستر سلسله مراتب اجتماعی و همچنین گفتمان‏های مسلط بر جامعه و فضای خانوادگی، چند پاره و از هم گسیخته ‏است؛ کما اینکه نمی‏توان یک رویه یا سویة مشخص را بر چگونگی کنش زنان در مناسباتشان در فضای جامعة ایران حاکم دانست و این را می‏توان منبعث از معلق بودن روابط در جامعة در حال گذار ایران به شمار آورد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازنمایی طبقه و مناسبات طبقاتی در سینمای ایران مطالعه‌ی موردی فیلم «جدایی نادر از سیمین

طیدهه‌هایاخیردگرگونی‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری در جامعه‌ی ایران رخ داده که زمینه‌ساز تغییرات دامنه‌دار در آرایش، مناسبات و هویت طبقات جامعه‌ی کنونی ایران شده است. یکی از متونی که در آن، موضوع طبقه و مناسبات طبقاتی، در مختصاتی کوچک، بازنمایی شده، فیلم جدایی نادر از سیمین است. بر همین اساس، در این مقاله تلاش شده است تا طبقه و مناسبات طبقاتی در این فیلم با رویکرد بازنمایی و روش نشانه‌شناسی تحلی...

متن کامل

جدایی و دروغ: تحلیل جامعه‌شناختی فیلم جدایی نادر از سیمین

جدایی نادر از سیمین فیلمی دربارة همگانی‌بودن دروغ در جامعه است؛ در این فیلم دروغ، به مثابۀ پدیده‏ای اجتماعی، عامل جدایی و شکاف اجتماعی نمایانده شده است. از این رو، می‏توان با دغدغه‏ای جامعه‏شناختی به این اثر هنری به مثابۀ نقدی اخلاقی و اجتماعی نگریست و از پی بررسی آن شناختی از شکاف‏های اجتماعی و طبقاتی این جامعه کسب کرد. در این نوشتار کوشیده‌ایم برای تحلیل جامعه‏شناختی جدایی نادر از سیمین چارچو...

متن کامل

بازنمایی طبقه و مناسبات طبقاتی در سینمای ایران مطالعه ی موردی فیلم «جدایی نادر از سیمین

طی دهه های اخیر دگرگونی های اجتماعی و اقتصادی بسیاری در جامعه ی ایران رخ داده که زمینه ساز تغییرات دامنه دار در آرایش، مناسبات و هویت طبقات جامعه ی کنونی ایران شده است. یکی از متونی که در آن، موضوع طبقه و مناسبات طبقاتی، در مختصاتی کوچک، بازنمایی شده، فیلم جدایی نادر از سیمین است. بر همین اساس، در این مقاله تلاش شده است تا طبقه و مناسبات طبقاتی در این فیلم با رویکرد بازنمایی و روش نشانه شناسی ت...

متن کامل

واکاوی سوژه زن در فضای گفتمانی سینمای ایران پس از انقلاب

نقش رسانه ها در دنیای امروز انکارناپذیر است و کمتر می توان حد و مرزی برای انتقال اطلاعات شناخت. عناوینی نظیر جنسیت، سیاست، قدرت، فرهنگ، فرهنگ عامه، سبک زندگی، جریان های فکری و مانند آن، همگی حوزه هایی هستند که در سینما بازتاب داشته اند و مطالعه آثار سینمایی و مکتوبات نوشته شده در مورد آنان می تواند راهگشای بحث شناخت و تبیین جامعه باشد. بر همین اساس یکی از موضوعاتی که در کانون توجه رسانه ها قرار...

15 صفحه اول

بازنمایی تصویر جوانان در سینمای ایران: مطالعه موردی فیلم«جدایی نادر از سیمین»

سینمایِ ایران، از مهمترین رسانه هایی است که تصویر جامعه ایرانی را به جهانیان عرضه می دارد. در این مقاله از منظر ارتباطات میان فردی، به بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» پرداخته، و کوشیده ایم با در نظر گرفتن شاخص هایی معتبر، برای سنجش سطح فرهنگی جوانان ایرانی، به دیدی کلی، از بازنماییِ سطح فرهنگی جوانان ایرانی در این فیلم، دست یابیم. در این مقاله با بررسی میزانِ اثربخشیِ روابطِ میان فردیِ شخصیت های جوا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
زن در فرهنگ و هنر

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران

ISSN

دوره 7

شماره 1 2015

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023